Hoe maak je van Black Friday jouw Peak Performance?

25/11/2021

Black Friday is een fenomeen overgevlogen uit Amerika.

Maar wat is het nu?

Waar vindt Black Friday haar oorsprong? 

Hoe haal ik meer omzet door in te spelen op deze hype?

 

Oorspronkelijk komt de naam Black Friday uit de Amerikaanse stad Philadelphia en deze werd in de jaren '50 voor het eerst gebruikt door de politie om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte in en rond die stad op de dag na Thanksgiving.

 

Black Friday vindt elke eerste vrijdag plaats na Thanksgiving.

Omdat Thanksgiving altijd op de vierde donderdag van de maand november valt hebben heel wat mensen de dag nadien een brugdag op vrijdag.

Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Hoge kortingen moeten klanten lokken en heel wat winkels gaan al vroeg in de ochtend open. En Mensen staan met veel plezier uren in de rij om hun slag te slaan. Uit studies is gebleken dat een vrouw gemiddeld 400 euro spendeert op Black Friday.

 

Hoe kan jij als ondernemer op een succesvolle manier gebruik maken van deze Amerikaanse hype die naar ons is overgevlogen?

Als je het volgende stappenplan gebruikt voor je marketingplan en rekening houdt met de verschillende kanalen, heb je zeker succes in je onlinesales voor Black Friday en Cyber Monday*.

 

    • Stap 1: Stel een feestcollectie samen.
    • Stap 2: Maak een extra landingspagina* waar deze feestcollectie op te vinden is.
    • Stap 3: Koppel Black Friday en Cyber Monday aan deze pagina.

 

Zorg dat deze pagina het hele jaar door actief is en werk ook aan je SEO doorheen het jaar. Dit werpt z’n vruchten af om beter te scoren in de google ranking wanneer consumenten zoeken naar termen gelinkt aan Black Friday en Cyber Monday.

 

    • Stap 4:  Maak offline gebruik van kortingsbonnen, coupons of een discount sticker actie.
    • Stap 5: Promoot deze deal op je Black Friday pagina.
    • Stap 6: Stuur een gepersonaliseerde mail naar al je klanten zodat zij deze acties niet missen.

 

Als je gebruik maakt van een goed CRM systeem dan kan je je mail segmenteren en personaliseren.  Integreer in deze mail ook een duidelijke call-to-action. BV: ‘save the date’ waardoor jouw Black Friday deal automatisch in de agenda van je klant wordt opgeslagen.

 

    • Stap 7: Integreer sociale media in de campagne.

Communiceer over je kortingen en de samenstelling van je feestcollectie op facebook, instagram, linkedIn, twitter…

 

    • Stap 8: Begin op tijd, start als eerste, doe het voor de rest het doet.
    • Stap 9: Geef extraatjes bij het afsluiten van een aankoop, bv. een klein cadeautje.
    • Stap 10: Probeer zoveel mogelijk aan cross-selling* en up-selling* te doen.
    • Stap 11: Stel ook je nieuwe collectie al voor.
    • Stap 12: Maak van jouw Black Friday een eigen facebook Event.

 

Heb je hulp nodig bij het opzetten van je online marketing campagne?

Nood aan begeleiding bij andere online activiteiten?

Ik help je met veel plezier verder.

Mail naar sabrina@bi-marketing.be of neem zeker een kijkje op mijn website www.bi-marketing.be

 

 

 

  • Cyber Monday: 
    Dit is een marketingterm en deze dag luidt de start in van de kerstverkoop bij online winkels, als antwoord op Black Friday. De term komt uit de Verenigde Staten en verwijst naar de eerste maandag na Thanksgiving. De dag staat bekend om extreem hoge kortingen die consumenten kunnen krijgen bij diverse winkels.

  • Landingspagina:
    Een landingspagina is een pagina die is opgezet en geschreven om een conversie te bekomen (bv. een bezoeker wordt klant). Een bezoeker komt op je landingspagina wanneer ze een zoekopdracht in google heeft ingetypt of op een link van een onlineadvertentie heeft geklikt. Je website geeft een algemene beschrijving over je onderneming terwijl de landingspagina zich richt op één bepaald doel of onderdeel van je onderneming.

  • Cross-selling:
    Hiermee ga je klanten die van plan zijn een product of dienst te kopen ook overtuigen om bijhorende, aanvullende producten/ diensten te kopen.

  • Up-selling:
    Het aanbieden van een duurdere versie van het product dat je klant wenst te kopen.
    Door en cross- en up-selling te doen ga je je conversiepercentage verhogen en meer producten verkopen met meer tevreden consumenten als gevolg.