Nieuwe website? Waar begin je best?

28/01/2022

We starten met een nieuw jaar met veel plannen voor je business.

Het kan gaan over meer focus op online ondernemen of een nieuwe onlinestrategie tot de focus op SEO (zoekmachinemarketing).

 

Maar hoe begin je ermee? 

Ik heb getracht de belangrijkste stappen voor je op te lijsten.

Dit kan je helpen om samen met een websitebouwer tot een goed resultaat te komen.

 

Stap 1: Bereid je voor.

 

Door je goed voor te bereiden win je al de helft van het werk. Denk na over volgende vragen.

  • Wat is het doel van mijn website?
  • Wie wil ik bereiken?
  • Welke boodschap wil ik meegeven?

Deze drie vragen zijn belangrijk voor de opbouw van je website gedurende het hele traject.

Een website waarmee je schoenen verkoopt zal er heel anders uitzien dan de website van een accountant of verzekeraar. Als je website enkel moet zorgen voor leads dan zal hij er ook heel anders uitzien en anders worden opgebouwd dan wanneer je effectief producten gaat verkopen via de website.

 

Stap 2: Zorg dat je website gevonden wordt.

 

De dag van vandaag gebruikt iedereen Google om op zoek te gaan naar informatie.

Waarom zou jij dan geen gebruik maken van Google om gevonden te worden?

Daarom is het belangrijk om te weten hoe een grote zoekmachine als Google werkt en welke zoektermen er worden ingegeven door potentiële klanten.

 

‘Naar wat gaan zij op zoek?’

 

Om dit te achterhalen is het heel belangrijk om een zoekwoordenanalyse te maken.

Hierdoor krijg je inzicht in de woorden die jouw potentiële klanten gebruiken als ze op zoek gaan naar een specifiek product of dienst.

 

Deze zoekwoorden gebruik je voor het uitdenken van je websitestructuur, de volgende stap op weg naar een succesvolle nieuwe website.

 

Stap 3: De structuur van je website.

 

De structuur van je website zorgt ervoor dat bezoekers snel hun weg kunnen vinden op jouw website en hetgeen jij hun te bieden hebt. Het is bepalend voor gebruiksgemak en overzicht. Jij begeleidt hen naar de doelen die in je business het meest van belang zijn; of je nu een product wilt verkopen of een afspraak wilt regelen voor dienstverlening.

 

Wanneer je aan jouw websitestructuur werkt is het ook belangrijk om rekening te houden met de navigatie van je website en welke info je in de footer gaat meedelen.

Zorg dat de termen die je gebruikt voor je menu duidelijk zijn voor de bezoeker en een goed beeld geven van wat ze kunnen verwachten van deze pagina.

 

Stap 4: Je bent nu klaar om aan de opbouw van je website te beginnen.

 

Het bouwen van een website vraagt technische achtergrond. Daarom besteden veel bedrijven het uit aan een webbouwer. Als je een website wilt die er professioneel en succesvol uitziet, is dit de beste oplossing. Wil je zorgeloos een nieuwe website, dan kan je best kiezen voor een webhost. Dit zorgt ervoor dat je snel kunt schakelen als je vragen hebt of ondersteuning nodig hebt bij de content en conversie van je website.

 

Ikzelf bied deze service aan. Het voordeel hiervan is dat ik je begeleid en ook een deel van de bovengenoemde stappen op mij neem. Zo kan je er gerust  in zijn dat elk aspect van je website goed in elkaar zit met de juiste termen om het maximale te halen uit je online zichtbaarheid.

 

Stap 5: Het ontwerp.

 

Nu is het design van je website aan de beurt. Om herkenbaar te zijn voor je doelgroep is het belangrijk dat we rekening houden met je huisstijl. Het logo, de kleuren en het lettertype moeten hiermee overeenkomen. In stap 1 heb je de uitstraling van je website bepaald. Deze moeten we nu in het design laten terugkomen. Hiervoor gaan we op zoek naar de juiste beeldvorming die ervoor zal zorgen dat de sfeer van jouw website helemaal klopt met de identiteit van je onderneming.  

De volgende stap in je webontwerp is de lay-out. Aan de hand van wireframes (bouwtekeningen) wordt de lay-out van je website bepaald.

 

Stap 6: De inhoud van je website.

 

De creatie van content voor je website is het meest tijdrovende. Het is ook het meest onderschatte onderdeel van het proces. Er moet veel content worden gecreëerd.

Afbeeldingen, teksten, video’s en infographics. Bovendien moet al deze content ook in je website worden geplaatst.

 

Je moet rekening houden met je doelen en doelstellingen. Met andere woorden, de content die je op je website plaatst, moet rekening houden met je potentiële klanten. Wat hen aanspreekt en overtuigt om je het vertrouwen te geven. Ook hebben we een in stap 2 een lijst van de belangrijkste zoekwoorden gemaakt. Deze woorden moeten op de juiste manier verwerkt worden op alle verschillende pagina’s die je website bevat.

 

Wanneer bezoekers op je pagina terecht komen, is het belangrijk dat ze binnen enkele seconden weten wat je hun te bieden hebt. Hiervoor gaan we call – to – actions gebruiken.

Met een call-to-action ga je het doel van je website ondersteunen. Dit kan zijn een afsprakenformulier, inschrijven voor een nieuwsbrief of whitepaper, een aankoop doen.

 

Stap 7: Meten is weten.

 

Bij de eerste stap hebben we de doelen van je website opgesteld.

Nu is het belangrijk om deze doelen te formuleren zodat je het succes van je website kunt meten. Het is fijn om te weten wanneer een doel behaald is maar het is nog belangrijker om te weten wanneer doelen niet behaald worden. Dan kan je onderzoeken wat er mis loopt en waar je moet bijsturen.

 

Google Analytics is de meest gebruikte tool om online bezoekersgedrag te meten. Google Analytics kan heel veel meten behalve doelen. Daarom moet jij Google Analytics vertellen wanneer een doel bereikt is.

 

 Stap 8: Je website testen

 

Weken, maanden heb je gewerkt aan je website en je bent klaar om live te gaan.

Maar voor je dat doet, is het best om je website te testen, en nog eens te testen en nog eens.

  • Staat alles wel juist?
  • Kloppen alle technische instellingen?
  • Blijven er geen rare dingen achter?
  • Zijn alle Lorem Ipsum-teksten vervangen door de juiste content?
  • Geen spelfouten meer?
  • Ben je consistent geweest? Altijd in dezelfde vorm geschreven?
  • Werken alle linken op je website?
  • Zijn ze gekoppeld aan de juiste pagina?
  • Hoe ziet je website eruit op verschillen browsers en toestellen?
  • Is je SSL certificaat goed geïmplementeerd op je website?
  • Werk je met een contactformulier? Controleer dan of alles werkt.
    • Werken alle velden?
    • Kan je met de tab van veld naar veld springen?
    • Hoe komen de gegevens aan?
    • Komen ze aan op het juiste mailadres?
    • Ontvangt de verzender een bevestigingsmail?

 Alles gecheckt? Klaar om live te gaan, of toch nog even niet?

Doe de dubbel check, vraag of verschillende mensen uit je omgeving de website uitproberen. Vraag naar opmerkingen en haal de fouten eruit.

 

Stap 9: Mijn website staat online, wat nu?

 

Heb je een zakelijke website? Dan wil je graag gevonden worden door (potentiële) klanten.

Dit doe je door aan SEO (search engine optimalisation) of zoekmachineoptimalisatie te doen. Als je hoog wilt scoren is het raadzaam om een specialist onder de arm te nemen. Maar tot op zekere hoogte kan je er zelf ook wel mee aan de slag.

 

Als eerste kies de juiste zoekwoorden.

Hoeveel zoekwoorden maakt niet zoveel uit, zolang ze maar relevant zijn voor je bedrijf, product of dienst. Deze kan je dan controleren op google zoekwoordplanner. Het resultaat dat je hieruit krijgt, leert je of je de juiste termen hebt gekozen, hoe vaak men op deze woorden zoekt en of er betere alternatieven zijn.

 

Dan ga je de termen ingeven op Google. Welke resultaten bekom je? Welke concurrenten komen in je resultatenlijst tevoorschijn? Hoe communiceren zij? Welke content bieden zij aan? Wat kan je hieruit leren? Wordt het misschien lastig om hoog te scoren op deze zoekwoorden?

 

Maak een pagina gekoppeld aan je belangrijkste zoekwoorden.

Als je op een bepaald woord gevonden wilt worden is het verstandig om een pagina de naam van dit woord te geven. In de tekst op deze pagina kan je het woord laten terugkomen alsook varianten van dit woord gebruiken.

Ik raad je echter af om je website vol te gooien met de zoekwoorden je hebt opgelijst. Google ziet dat eerder als keyword-stuffing en zorgt er dan voor dat je net niet op dat zoekwoord zult scoren. In plaats hiervan kan je beter schrijven voor je doelgroep.

Zorg dat je teksten relevant zijn, dat ze van toegevoegde waarde zijn. Het is ook belangrijk om rekening te houden met de lengte van je tekst. Om goed te scoren moet een tekst minimum 350 woorden bevatten.

 

“Google only loves you when everyone else loves you first.”

 

Sla je foto’s ook altijd op met de juiste namen. Een zoekmachine kan niet lezen wat er op een foto staat maar scant wel de naam van de foto. Maak hier nuttig gebruik van. Verwerk zoektermen in de benaming van je afbeeldingen en omschrijf wat erop te zien is.

 

Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf.

Deze applicatie van Google is gratis. Je kunt al je bedrijfsgegevens hier in zetten en zorgen dat klanten je vinden als ze jouw bedrijfsnaam ingeven op Google.

 

Als laatste, zorg dat andere pagina’s naar jou verwijzen.

Als andere websites een linkje naar de jouwe zetten helpt dat in de vindbaarheid op Google.

Hoe belangrijker de website die naar de jouwe verwijst, hoe meer het doet voor jouw vindbaarheid.

 

 Stap 10: Promoot je website.

 

Eens je website online staat, is het belangrijk dat je website toch wel bezoekers krijgt.

Want hoe meer bezoekers hoe meer conversie.

 

Wat kan je allemaal doen om de url van je website kenbaar te maken bij het publiek?

A) Maak gebruik van al je communicatie-media om je website te vermelden.

    • Flyers
    • Brochures
    • Businesscards
    • Bestickering op je wagen
    • Briefwisseling
    • E-mailhandtekening.

 

B) Sociale media

 

Het is belangrijk om aandacht te besteden aan je sociaal netwerk.

Hoe groter je netwerk, hoe groter je bereik, hoe meer bezoekers, hoe meer leads.

 

Via sociale media kan je in contact komen met je doelgroep.

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten op welke sociale media jouw ideale klant aanwezig is. Daarnaast is er het algoritme van het medium dat bepaalt voor wie je zichtbaar bent.

 

Tip: Maak fans van je vrienden en probeer het algoritme organisch te doorbreken!

Hoe doe je dat?

 

  • Zorg dat je content relevant is.
  • Heb variatie in het type content dat je post.
  • Probeer reacties uit te
  • Hoe meer jouw artikel op sociale media gedeeld wordt, des te meer organisch bereik je hebt.

 

Een bericht promoten op sociale media of adverteren.

Wat is het verschil?

 

Als een post op sociale media minder bereik haalt, is het verstandig om het berichtje te promoten. Gemiddeld bereikt een facebook post < 5% van jouw volgers op deze pagina.

Je kan dus stellen dat organisch bereik daalt.

 

Maar hoe mijn doelgroep dan wel bereiken?

Dit kan op 2 manieren:

  • Een berichtje een boost geven of promoten
  • Adverteren

 

Wanneer kies je best voor welke optie?

 

Als je een berichtje plaatst op sociale media en je merkt dat het goed scoort, kan je ervoor kiezen om dit berichtje te promoten of letterlijk een boost te geven zodat je nog meer mensen zal bereiken.

 

Het voordeel is dat je een snelle en gemakkelijke interface hebt. Met slechts enkele muisklikken ben je klaar om aan een veel breder publiek getoond te worden.

 

De nadelen: de opties om je doelgroep te bepalen zijn eerder beperkt en er zijn slechts 3 doelen beschikbaar waarvoor je kan promoten: meer websitebezoekers, meer betrokkenheid, meer chatberichten ontvangen.

Eens een bericht is goedgekeurd door facebook om gepromoot te worden, dan kan je dit niet meer aanpassen.

 

Advertenties daarentegen hebben meestal een specifiek doel en zijn een onderdeel van je campagne.

 

Wanneer je gaat adverteren heb je ook een veel uitgebreider scala aan mogelijkheden om betaald bereik te behalen.

 

Voordelen:

 

Je kunt je doelgroep zeer specifiek benoemen en je bericht aanpassen van doel tot doel, er zijn eindeloos veel mogelijkheden voor het maken, vergelijken en aanpassen van je advertentie en je kan tussendoor je advertentie  laten evolueren en je centen veel efficiënter inzetten.

 

De nadelen zijn echter wel dat het opzetten van zo een advertentiecampagne niet zo evident is. Je hebt er wel wat skills voor nodig, en omdat de mogelijkheden zo uitgebreid zijn, kost het wel wat tijd om alles nauwkeurig in te stellen.

 

C) Nog andere manieren waarmee je jouw website kunt promoten:

  • Een nieuwsbrief. Hiermee hou je trouwe klanten op de hoogte van de allerlaatste nieuwtjes van je bedrijf, een speciale aanbieding of een ontwikkeling.
  • Blog
  • Organiseer een wedstrijd of een win-actie.

 

En dan ben je nu klaar om je eigen plekje op het world wide web in te nemen.

Hulp nodig bij het opzetten van een nieuwe website?

BI-marketing helpt je met heel veel plezier op weg.