QR-code succesvol in je marketing campagne verwerken

05/08/2021

Een QR-code zorgt ervoor dat je een eenvoudige en snelle schakeling hebt tussen mediakanalen. Vooral van offline naar online.

Om succesvol een QR-code in je marketing te verwerken is het belangrijk om heldere doelen te stellen, zodat je QR-code een meerwaarde biedt.


Stel jezelf hierbij volgende vragen:

    • Wat is het doel met QR-codes in je marketingcampagnes?
      • Leads genereren
      • Vergroten van je e-maildatabase
      • Vergroten van het aantal bloglezers
      • Zorgen dat ze je gaan volgen op social media

 

    • Hoe zorg je voor activiteit?

 

    • Welke (meer)waarde bied jij je potentiële klanten?
      • Iets te winnen
      • Geef een kortingscode
      • Gratis e-book downloaden
      • Bekijk een slideshare/ powerpoint
      • Productdemonstraties (+kortingscode)
      • Geef VIP toegang tot bijvoorbeeld een evenement

What’s in it for me?

Bied ALTIJD (meer)waarde wanneer een potentiële klant de moeite neemt je QR-code te scannen. ALTIJD! Wanneer je geen (meer)waarde levert met je QR-codes, dan zorgt dat ervoor dat je potentiële klanten minder snel geneigd zijn om ze te scannen in de toekomst.

Praktische QR-code toepassingen uit de praktijk:

    1. Een poster of flyer voorzien van een QR-code die verwijst naar een (mobiele) webpagina met meer (aanvullende/achtergrond) informatie over het onderwerp of een link waar mensen zich kunnen inschrijven voor een deelname of een afspraak willen maken voor een dienst.
      Tip: zorg er ook voor dat de pagina via de QR-code ook makkelijk gedeeld kan worden.
       
    2. Een QR-code plaatsen bij een product in de etalage. Op deze manier kunnen geïnteresseerden de QR-code scannen en op de website het product bestellen. Bijvoorbeeld in een drukke winkelstraat of na sluitingstijd. Of een QR-code plaatsen op het product met een link naar de website waarop informatie staat over de producteigenschappen/details. Op deze pagina kan bijvoorbeeld ook een kortingscode aangeboden worden, of de mogelijkheid om de webpagina te delen met je vrienden(netwerk).

    3. Je kan ook de QR-code plaatsen op je menukaart of je factuur. Een pizzadoos is een heel goed voorbeeld. Bij het inscannen van de QR-code kan de pizza, de bezorger en de pizzeria beoordeeld worden. Op deze manier wordt er een dialoog gestart met de klant. En natuurlijk krijgt de klant weer de mogelijkheid om de pizza aan te bevelen bij zijn of haar vrienden(netwerk).

    4. Een QR-code op de achterkant van je visitekaartje die verwijst naar een (mobiele)webpagina waar meer (aanvullende informatie/achtergrond) van de betreffende persoon staat. Wanneer daar een contactformulier wordt geplaatst kan eenvoudig contact worden opgenomen. Of een QR-code met een link naar een social media pagina, bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel / Twitter-account. Met slechts één druk op de knop kan je potentiële klant volger worden van je onderneming / persoonlijk profiel op social Media.

Met een QR-code is het mogelijk om printuitingen meetbaar te maken. Je kan meten hoe vaak de QR-code gescand is en welke acties er op een website zijn uitgevoerd. Dit geeft inzicht in de effectiviteit van printcampagnes. Deze resultaten gecombineerd met de Google Analytics geeft informatie waarmee de campagne, de uiting en de website geoptimaliseerd kan worden.

Deze specialiteit van BI-marketing: het in kaart brengen van jouw data om hier effectief mee aan de slag te gaan. Wil je weten hoe? Neem dan zeker contact met ons op: www.bi-marketing.be/contact of mail naar sabrina@bi-marketing.be