De allereerste stapjes.

18/05/2021

Een product of dienst lanceren, hoe doe je dat eigenlijk?
Met 5 eenvoudige tips wil ik je op weg helpen om jouw product/dienst succesvol te lanceren in de markt. 

Stap 1: Maak een planning.

Een succesvolle lancering van een product / dienst begint met een goede planning. Welke stappen moet je zetten om de deadline te halen?

Stel een tijdlijn op waarin je elke actiepunt tot in detail gaat bekijken. Probeer een schatting te maken van hoeveel tijd je voor elk actiepunt nodig hebt. Je kan beter een beetje ruimer plannen dan te krap. Werken onder stress is voor niemand leuk.

Bijvoorbeeld:

          • De datum wanneer je uitnodiging naar de drukker moet
          • De dag dat je reclame begint te maken

TIP: Maak de wereld nieuwsgierig naar jouw lancering. Creëer buzz!

Hoe doe je dat?

In plaats van alle informatie in één keer de wereld in te sturen, start je bij voorkeur 6 à 8  weken van tevoren met de communicatie over je product of dienst.

Stap 2: Zorg dat er over jou gesproken wordt. 

Moedig je netwerk aan om je product / dienst te testen en erover te praten en te schrijven.

Geef hun een proefpakket of een reden om positief over je bedrijf te zijn. Maak van hen jouw ambassadeurs / influencers.

Een andere mogelijkheid is het geven van productpresentaties.

Presenteer je product op een beurs en/of bij bedrijven die mogelijk geïnteresseerd zijn. Je kunt ook een actie organiseren, waarbij mensen het product dertig dagen lang kunnen uitproberen en hun geld terugkrijgen wanneer zij er niet tevreden over zijn.

De persoonlijke review van iemand uit je doelgroep is betrouwbaarder, invloedrijker én goedkoper dan het plaatsen van een advertentie in een tijdschrift.

Zorg er wel voor dat er een goede match is tussen het product dat je lanceert en de influencer. Als het overduidelijk is dat hij of zij normaal gesproken nooit voor je product zou kiezen, val je door de mand en wordt het niet opgepikt.

Stap 3: Verstuur een persbericht.

Via een persbericht kan de lancering van je product / dienst gratis in de media komen. Hierdoor ga je makkelijker een breder publiek bereiken.

Zorg er altijd voor dat dit bericht 'oprolbaar' is. Bovenaan het bericht zet je dus de belangrijkste informatie, verderop de details. Je weet immers nooit of de redactie de hele tekst zal lezen. Of misschien hebben ze niet voldoende ruimte om heel het artikel te publiceren.

Let er ook op dat je bij het schrijven van het persbericht denkt aan het belang van het product voor de lezer. Alleen als het écht interessant is voor de lezers van het betreffende medium, bestaat de kans dat je bericht gepubliceerd wordt.

TIP: Blijf communiceren.

Stop niet na het versturen van een persbericht, maar publiceer op je website of in je nieuwsbrief ook regelmatig over nieuwe opties, verbeteringen, details, verkooppunten etc.

Of deel de verhalen van je gebruikers en vertel wat jouw product / dienst kan betekenen voor de doelgroep. Alleen zo zorg je ervoor dat je product en merk relevant blijft.

Stap 4: Doe iets onverwachts.

Verras je doelgroep. Maak een grappige video, infographic of reclamestunt met jouw product in de hoofdrol. Zorg wel dat je verrassing past bij de doelgroep en propositie van het product. 

Stap 5: Betrek partners en leveranciers.

Zakenpartners zijn belangrijk. Partners die een belang hebben in jouw innovatie, zijn extra gemotiveerd en enthousiast om je te helpen bij de verkoop. Wees niet te verlegen en durf te vragen om hulp. Een leverancier of partner kan bijvoorbeeld op zijn site of sociale media schrijven dat hij heeft bijgedragen aan jouw product of dienst.