Nieuwe website? Waar begin je best?

28/01/2022

We starten met een nieuw jaar met veel plannen voor je business. Het kan gaan over meer focus op online ondernemen of een nieuwe onlinestrategie tot de focus op SEO (zoekmachinemarketing). Maar hoe begin je ermee? Ik heb getracht de belangrijkste stappen voor je op te lijsten. Dit kan je helpen om samen met een websitebouwer tot een goed resultaat te komen. Stap 1: Bereid je voor. Door je goed voor te bereiden win je al de helft van het werk. Denk na over volgende vragen. Wat is het doel van mijn website?. Wie wil ik bereiken?. Welke boodschap wil ik meegeven?. Deze drie vragen zijn belangrijk voor de opbouw van je website gedurende het hele traject. Een website waarmee je schoenen verkoopt zal er heel anders uitzien dan de website van een accountant of verzekeraar. Als je website enkel moet zorgen voor leads dan zal hij er ook heel anders uitzien en anders worden opgebouwd dan wanneer je effectief producten gaat verkopen via de website. Stap 2: Zorg dat je website gevonden wordt. De dag van vandaag gebruikt iedereen Google om op zoek te gaan naar informatie. Waarom zou jij dan geen gebruik maken van Google om gevonden te worden? Daarom is het belangrijk om te weten hoe een grote zoekmachine als Google werkt en welke zoektermen er worden ingegeven door potentiële klanten. ‘Naar wat gaan zij op zoek?’ Om dit te achterhalen is het heel belangrijk om een zoekwoordenanalyse te maken. Hierdoor krijg je inzicht in de woorden die jouw potentiële klanten gebruiken als ze op zoek gaan naar een specifiek product of dienst. Deze zoekwoorden gebruik je voor het uitdenken van je websitestructuur, de volgende stap op weg naar een succesvolle nieuwe website. Stap 3: De structuur van je website. De structuur van je website zorgt ervoor dat bezoekers snel hun weg kunnen vinden op jouw website en hetgeen jij hun te bieden hebt. Het is bepalend voor gebruiksgemak en overzicht. Jij begeleidt hen naar de doelen die in je business het meest van belang zijn; of je nu een product wilt verkopen of een afspraak wilt regelen voor dienstverlening. Wanneer je aan jouw websitestructuur werkt is het ook belangrijk om rekening te houden met de navigatie van je website en welke info je in de footer gaat meedelen. Zorg dat de termen die je gebruikt voor je menu duidelijk zijn voor de bezoeker en een goed beeld geven van wat ze kunnen verwachten van deze pagina. Stap 4: Je bent nu klaar om aan de opbouw van je website te beginnen. Het bouwen van een website vraagt technische achtergrond. Daarom besteden veel bedrijven het uit aan een webbouwer. Als je een website wilt die er professioneel en succesvol uitziet, is dit de beste oplossing. Wil je zorgeloos een nieuwe website, dan kan je best kiezen voor een webhost. Dit zorgt ervoor dat je snel kunt schakelen als je vragen hebt of ondersteuning nodig hebt bij de content en conversie van je website. Ikzelf bied deze service aan. Het voordeel hiervan is dat ik je begeleid en ook een deel van de bovengenoemde stappen op mij neem. Zo kan je er gerust in zijn dat elk aspect van je website goed in elkaar zit met de juiste termen om het maximale te halen uit je online zichtbaarheid. Stap 5: Het ontwerp. Nu is het design van je website aan de beurt. Om herkenbaar te zijn voor je doelgroep is het belangrijk dat we rekening houden met je huisstijl. Het logo, de kleuren en het lettertype moeten hiermee overeenkomen. In stap 1 heb je de uitstraling van je website bepaald. Deze moeten we nu in het design laten terugkomen. Hiervoor gaan we op zoek naar de juiste beeldvorming die ervoor zal zorgen dat de sfeer van jouw website helemaal klopt met de identiteit van je onderneming. De volgende stap in je webontwerp is de lay-out. Aan de hand van wireframes (bouwtekeningen) wordt de lay-out van je website bepaald. Stap 6: De inhoud van je website. De creatie van content voor je website is het meest tijdrovende. Het is ook het meest onderschatte onderdeel van het proces. Er moet veel content worden gecreëerd. Afbeeldingen, teksten, video’s en infographics. Bovendien moet al deze content ook in je website worden geplaatst. Je moet rekening houden met je doelen en doelstellingen. Met andere woorden, de content die je op je website plaatst, moet rekening houden met je potentiële klanten. Wat hen aanspreekt en overtuigt om je het vertrouwen te geven. Ook hebben we een in stap 2 een lijst van de belangrijkste zoekwoorden gemaakt. Deze woorden moeten op de juiste manier verwerkt worden op alle verschillende pagina’s die je website bevat. Wanneer bezoekers op je pagina terecht komen, is het belangrijk dat ze binnen enkele seconden weten wat je hun te bieden hebt. Hiervoor gaan we call – to – actions gebruiken. Met een call-to-action ga je het doel van je website ondersteunen. Dit kan zijn een afsprakenformulier, inschrijven voor een nieuwsbrief of whitepaper, een aankoop doen. Stap 7: Meten is weten. Bij de eerste stap hebben we de doelen van je website opgesteld. Nu is het belangrijk om deze doelen te formuleren zodat je het succes van je website kunt meten. Het is fijn om te weten wanneer een doel behaald is maar het is nog belangrijker om te weten wanneer doelen niet behaald worden. Dan kan je onderzoeken wat er mis loopt en waar je moet bijsturen. Google Analytics is de meest gebruikte tool om online bezoekersgedrag te meten. Google Analytics kan heel veel meten behalve doelen. Daarom moet jij Google Analytics vertellen wanneer een doel bereikt is. Stap 8: Je website testen Weken, maanden heb je gewerkt aan je website en je bent klaar om live te gaan. Maar voor je dat doet, is het best om je website te testen, en nog eens te testen en nog eens. Staat alles wel juist?. Kloppen alle technische instellingen?. Blijven er geen rare dingen achter?. Zijn alle Lorem Ipsum-teksten vervangen door de juiste content?. Geen spelfouten meer?. Ben je consistent geweest? Altijd in dezelfde vorm geschreven?. Werken alle linken op je website?. Zijn ze gekoppeld aan de juiste pagina?. Hoe ziet je website eruit op verschillen browsers en toestellen?. Is je SSL certificaat goed geïmplementeerd op je website?. Werk je met een contactformulier? Controleer dan of alles werkt.Werken alle velden?. Kan je met de tab van veld naar veld springen?. Hoe komen de gegevens aan?. Komen ze aan op het juiste mailadres?. Ontvangt de verzender een bevestigingsmail?. . Alles gecheckt? Klaar om live te gaan, of toch nog even niet? Doe de dubbel check, vraag of verschillende mensen uit je omgeving de website uitproberen. Vraag naar opmerkingen en haal de fouten eruit. Stap 9: Mijn website staat online, wat nu? Heb je een zakelijke website? Dan wil je graag gevonden worden door (potentiële) klanten. Dit doe je door aan SEO (search engine optimalisation) of zoekmachineoptimalisatie te doen. Als je hoog wilt scoren is het raadzaam om een specialist onder de arm te nemen. Maar tot op zekere hoogte kan je er zelf ook wel mee aan de slag. Als eerste kies de juiste zoekwoorden. Hoeveel zoekwoorden maakt niet zoveel uit, zolang ze maar relevant zijn voor je bedrijf, product of dienst. Deze kan je dan controleren op google zoekwoordplanner. Het resultaat dat je hieruit krijgt, leert je of je de juiste termen hebt gekozen, hoe vaak men op deze woorden zoekt en of er betere alternatieven zijn. Dan ga je de termen ingeven op Google. Welke resultaten bekom je? Welke concurrenten komen in je resultatenlijst tevoorschijn? Hoe communiceren zij? Welke content bieden zij aan? Wat kan je hieruit leren? Wordt het misschien lastig om hoog te scoren op deze zoekwoorden? Maak een pagina gekoppeld aan je belangrijkste zoekwoorden. Als je op een bepaald woord gevonden wilt worden is het verstandig om een pagina de naam van dit woord te geven. In de tekst op deze pagina kan je het woord laten terugkomen alsook varianten van dit woord gebruiken. Ik raad je echter af om je website vol te gooien met de zoekwoorden je hebt opgelijst. Google ziet dat eerder als keyword-stuffing en zorgt er dan voor dat je net niet op dat zoekwoord zult scoren. In plaats hiervan kan je beter schrijven voor je doelgroep. Zorg dat je teksten relevant zijn, dat ze van toegevoegde waarde zijn. Het is ook belangrijk om rekening te houden met de lengte van je tekst. Om goed te scoren moet een tekst minimum 350 woorden bevatten. “Google only loves you when everyone else loves you first.” Sla je foto’s ook altijd op met de juiste namen. Een zoekmachine kan niet lezen wat er op een foto staat maar scant wel de naam van de foto. Maak hier nuttig gebruik van. Verwerk zoektermen in de benaming van je afbeeldingen en omschrijf wat erop te zien is. Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf. Deze applicatie van Google is gratis. Je kunt al je bedrijfsgegevens hier in zetten en zorgen dat klanten je vinden als ze jouw bedrijfsnaam ingeven op Google. Als laatste, zorg dat andere pagina’s naar jou verwijzen. Als andere websites een linkje naar de jouwe zetten helpt dat in de vindbaarheid op Google. Hoe belangrijker de website die naar de jouwe verwijst, hoe meer het doet voor jouw vindbaarheid. Stap 10: Promoot je website. Eens je website online staat, is het belangrijk dat je website toch wel bezoekers krijgt. Want hoe meer bezoekers hoe meer conversie. Wat kan je allemaal doen om de url van je website kenbaar te maken bij het publiek? A) Maak gebruik van al je communicatie-media om je website te vermelden. Flyers. Brochures. Businesscards. Bestickering op je wagen. Briefwisseling. E-mailhandtekening.. . B) Sociale media Het is belangrijk om aandacht te besteden aan je sociaal netwerk. Hoe groter je netwerk, hoe groter je bereik, hoe meer bezoekers, hoe meer leads. Via sociale media kan je in contact komen met je doelgroep. Eerst en vooral is het belangrijk om te weten op welke sociale media jouw ideale klant aanwezig is. Daarnaast is er het algoritme van het medium dat bepaalt voor wie je zichtbaar bent. Tip: Maak fans van je vrienden en probeer het algoritme organisch te doorbreken! Hoe doe je dat? Zorg dat je content relevant is.. Heb variatie in het type content dat je post.. Probeer reacties uit te. Hoe meer jouw artikel op sociale media gedeeld wordt, des te meer organisch bereik je hebt.. Een bericht promoten op sociale media of adverteren. Wat is het verschil? Als een post op sociale media minder bereik haalt, is het verstandig om het berichtje te promoten. Gemiddeld bereikt een facebook post < 5% van jouw volgers op deze pagina. Je kan dus stellen dat organisch bereik daalt. Maar hoe mijn doelgroep dan wel bereiken? Dit kan op 2 manieren: Een berichtje een boost geven of promoten. Adverteren. Wanneer kies je best voor welke optie? Als je een berichtje plaatst op sociale media en je merkt dat het goed scoort, kan je ervoor kiezen om dit berichtje te promoten of letterlijk een boost te geven zodat je nog meer mensen zal bereiken. Het voordeel is dat je een snelle en gemakkelijke interface hebt. Met slechts enkele muisklikken ben je klaar om aan een veel breder publiek getoond te worden. De nadelen: de opties om je doelgroep te bepalen zijn eerder beperkt en er zijn slechts 3 doelen beschikbaar waarvoor je kan promoten: meer websitebezoekers, meer betrokkenheid, meer chatberichten ontvangen. Eens een bericht is goedgekeurd door facebook om gepromoot te worden, dan kan je dit niet meer aanpassen. Advertenties daarentegen hebben meestal een specifiek doel en zijn een onderdeel van je campagne. Wanneer je gaat adverteren heb je ook een veel uitgebreider scala aan mogelijkheden om betaald bereik te behalen. Voordelen: Je kunt je doelgroep zeer specifiek benoemen en je bericht aanpassen van doel tot doel, er zijn eindeloos veel mogelijkheden voor het maken, vergelijken en aanpassen van je advertentie en je kan tussendoor je advertentie laten evolueren en je centen veel efficiënter inzetten. De nadelen zijn echter wel dat het opzetten van zo een advertentiecampagne niet zo evident is. Je hebt er wel wat skills voor nodig, en omdat de mogelijkheden zo uitgebreid zijn, kost het wel wat tijd om alles nauwkeurig in te stellen. C) Nog andere manieren waarmee je jouw website kunt promoten: Een nieuwsbrief. Hiermee hou je trouwe klanten op de hoogte van de allerlaatste nieuwtjes van je bedrijf, een speciale aanbieding of een ontwikkeling.. Blog. Organiseer een wedstrijd of een win-actie.. En dan ben je nu klaar om je eigen plekje op het world wide web in te nemen. Hulp nodig bij het opzetten van een nieuwe website? BI-marketing helpt je met heel veel plezier op weg.
Lees meer

Hoe maak je van Black Friday jouw Peak Performance?

25/11/2021

Black Friday is een fenomeen overgevlogen uit Amerika. Maar wat is het nu? Waar vindt Black Friday haar oorsprong? Hoe haal ik meer omzet door in te spelen op deze hype? Oorspronkelijk komt de naam Black Friday uit de Amerikaanse stad Philadelphia en deze werd in de jaren '50 voor het eerst gebruikt door de politie om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte in en rond die stad op de dag na Thanksgiving. Black Friday vindt elke eerste vrijdag plaats na Thanksgiving. Omdat Thanksgiving altijd op de vierde donderdag van de maand november valt hebben heel wat mensen de dag nadien een brugdag op vrijdag. Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Hoge kortingen moeten klanten lokken en heel wat winkels gaan al vroeg in de ochtend open. En Mensen staan met veel plezier uren in de rij om hun slag te slaan. Uit studies is gebleken dat een vrouw gemiddeld 400 euro spendeert op Black Friday. Hoe kan jij als ondernemer op een succesvolle manier gebruik maken van deze Amerikaanse hype die naar ons is overgevlogen? Als je het volgende stappenplan gebruikt voor je marketingplan en rekening houdt met de verschillende kanalen, heb je zeker succes in je onlinesales voor Black Friday en Cyber Monday*. Stap 1: Stel een feestcollectie samen.. Stap 2: Maak een extra landingspagina* waar deze feestcollectie op te vinden is.. Stap 3: Koppel Black Friday en Cyber Monday aan deze pagina.. . Zorg dat deze pagina het hele jaar door actief is en werk ook aan je SEO doorheen het jaar. Dit werpt z’n vruchten af om beter te scoren in de google ranking wanneer consumenten zoeken naar termen gelinkt aan Black Friday en Cyber Monday. Stap 4: Maak offline gebruik van kortingsbonnen, coupons of een discount sticker actie.. Stap 5: Promoot deze deal op je Black Friday pagina.. Stap 6: Stuur een gepersonaliseerde mail naar al je klanten zodat zij deze acties niet missen.. . Als je gebruik maakt van een goed CRM systeem dan kan je je mail segmenteren en personaliseren. Integreer in deze mail ook een duidelijke call-to-action. BV: ‘save the date’ waardoor jouw Black Friday deal automatisch in de agenda van je klant wordt opgeslagen. Stap 7: Integreer sociale media in de campagne.. . Communiceer over je kortingen en de samenstelling van je feestcollectie op facebook, instagram, linkedIn, twitter… Stap 8: Begin op tijd, start als eerste, doe het voor de rest het doet.. Stap 9: Geef extraatjes bij het afsluiten van een aankoop, bv. een klein cadeautje.. Stap 10: Probeer zoveel mogelijk aan cross-selling* en up-selling* te doen.. Stap 11: Stel ook je nieuwe collectie al voor.. Stap 12: Maak van jouw Black Friday een eigen facebook Event.. . Heb je hulp nodig bij het opzetten van je online marketing campagne? Nood aan begeleiding bij andere online activiteiten? Ik help je met veel plezier verder. Mail naar sabrina@bi-marketing.be of neem zeker een kijkje op mijn website www.bi-marketing.be Cyber Monday: Dit is een marketingterm en deze dag luidt de start in van de kerstverkoop bij online winkels, als antwoord op Black Friday. De term komt uit de Verenigde Staten en verwijst naar de eerste maandag na Thanksgiving. De dag staat bekend om extreem hoge kortingen die consumenten kunnen krijgen bij diverse winkels. . Landingspagina:Een landingspagina is een pagina die is opgezet en geschreven om een conversie te bekomen (bv. een bezoeker wordt klant). Een bezoeker komt op je landingspagina wanneer ze een zoekopdracht in google heeft ingetypt of op een link van een onlineadvertentie heeft geklikt. Je website geeft een algemene beschrijving over je onderneming terwijl de landingspagina zich richt op één bepaald doel of onderdeel van je onderneming. . Cross-selling:Hiermee ga je klanten die van plan zijn een product of dienst te kopen ook overtuigen om bijhorende, aanvullende producten/ diensten te kopen. . Up-selling:Het aanbieden van een duurdere versie van het product dat je klant wenst te kopen.Door en cross- en up-selling te doen ga je je conversiepercentage verhogen en meer producten verkopen met meer tevreden consumenten als gevolg. .
Lees meer

QR-code succesvol in je marketing campagne verwerken

05/08/2021

Een QR-code zorgt ervoor dat je een eenvoudige en snelle schakeling hebt tussen mediakanalen. Vooral van offline naar online. Om succesvol een QR-code in je marketing te verwerken is het belangrijk om heldere doelen te stellen, zodat je QR-code een meerwaarde biedt. Stel jezelf hierbij volgende vragen: Wat is het doel met QR-codes in je marketingcampagnes?Leads genereren. Vergroten van je e-maildatabase. Vergroten van het aantal bloglezers. Zorgen dat ze je gaan volgen op social media. . . Hoe zorg je voor activiteit?. . Welke (meer)waarde bied jij je potentiële klanten?Iets te winnen. Geef een kortingscode. Gratis e-book downloaden. Bekijk een slideshare/ powerpoint. Productdemonstraties (+kortingscode). Geef VIP toegang tot bijvoorbeeld een evenement. . . What’s in it for me? Bied ALTIJD (meer)waarde wanneer een potentiële klant de moeite neemt je QR-code te scannen. ALTIJD! Wanneer je geen (meer)waarde levert met je QR-codes, dan zorgt dat ervoor dat je potentiële klanten minder snel geneigd zijn om ze te scannen in de toekomst. Praktische QR-code toepassingen uit de praktijk: Een poster of flyer voorzien van een QR-code die verwijst naar een (mobiele) webpagina met meer (aanvullende/achtergrond) informatie over het onderwerp of een link waar mensen zich kunnen inschrijven voor een deelname of een afspraak willen maken voor een dienst.Tip: zorg er ook voor dat de pagina via de QR-code ook makkelijk gedeeld kan worden. . Een QR-code plaatsen bij een product in de etalage. Op deze manier kunnen geïnteresseerden de QR-code scannen en op de website het product bestellen. Bijvoorbeeld in een drukke winkelstraat of na sluitingstijd. Of een QR-code plaatsen op het product met een link naar de website waarop informatie staat over de producteigenschappen/details. Op deze pagina kan bijvoorbeeld ook een kortingscode aangeboden worden, of de mogelijkheid om de webpagina te delen met je vrienden(netwerk).. Je kan ook de QR-code plaatsen op je menukaart of je factuur. Een pizzadoos is een heel goed voorbeeld. Bij het inscannen van de QR-code kan de pizza, de bezorger en de pizzeria beoordeeld worden. Op deze manier wordt er een dialoog gestart met de klant. En natuurlijk krijgt de klant weer de mogelijkheid om de pizza aan te bevelen bij zijn of haar vrienden(netwerk).. Een QR-code op de achterkant van je visitekaartje die verwijst naar een (mobiele)webpagina waar meer (aanvullende informatie/achtergrond) van de betreffende persoon staat. Wanneer daar een contactformulier wordt geplaatst kan eenvoudig contact worden opgenomen. Of een QR-code met een link naar een social media pagina, bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel / Twitter-account. Met slechts één druk op de knop kan je potentiële klant volger worden van je onderneming / persoonlijk profiel op social Media.. . Met een QR-code is het mogelijk om printuitingen meetbaar te maken. Je kan meten hoe vaak de QR-code gescand is en welke acties er op een website zijn uitgevoerd. Dit geeft inzicht in de effectiviteit van printcampagnes. Deze resultaten gecombineerd met de Google Analytics geeft informatie waarmee de campagne, de uiting en de website geoptimaliseerd kan worden. Deze specialiteit van BI-marketing: het in kaart brengen van jouw data om hier effectief mee aan de slag te gaan. Wil je weten hoe? Neem dan zeker contact met ons op: www.bi-marketing.be/contact of mail naar sabrina@bi-marketing.be
Lees meer

5 tips om te scoren op sociale media

14/07/2021

We zijn er ons allemaal van bewust dat de juiste content belangrijk is voor een sterke communicatiestrategie. De juiste informatie op de juiste plaats op het juiste moment!. Maar hoe kom ik aan die content? Bovendien staat mijn agenda al zo vol en heb ik tijd te kort zodat het moeilijk wordt om tijd te vinden voor deze content. . Komt dit je bekend voor?! Graag geef ik je enkele tips waardoor het makkelijker wordt om content te creëren waar je trots op kunt zijn: 1 Stop met jezelf te verplichten om op een bepaald tijdstip voor jezelf te gaan schrijven. Neem de tijd om erover na te denken in een ontspannende sfeer. Maak doorheen de dag kleine notities als je een ingeving hebt en verzamel leuk beeldmateriaal. Hierdoor voorkom je dat je vastloopt door jezelf onder druk te zetten om content te creëren. 2 Creëer content in functie van je communicatiekanalen. Is het voor een blog? Een mailing? Instagram, Facebook of misschien Pinterest? Je kan aan de slag gaan met één bepaald thema, bv. een blogtekst. Uit deze tekst kan je dan framen voor bv. Instagram. 3 Wat is het doel van je communicatie? Op welke manier past het in je marketingstrategie? Wat wil je met deze content bereiken? Hou hiervoor je businessplan voor het komende jaar goed in het oog en creëer content in functie van jouw strategie. Zorg dat de content die je verspreidt deze groeistrategie ten goede komt. 4 Werk met een kalender. Plan je content aan de hand van je werkplanning. Als je je opdrachten voor je klanten inplant voor de komende maanden of kwartaal, dan weet je wat er staat aan te komen en kan je makkelijk selecteren welke opdrachten je met de wereld wilt delen en welke niet. Deze opdrachten kan je ook koppelen aan thema’s die je als uitganspunt kunt gebruiken voor je content. 5 Schrijven niet helemaal jouw ding? Durf eens achter de camera te kruipen en deel je kennis met jouw leads via vlog of een YouTube kanaal. Wil je graag samen aan de slag met jouw content? Dan ben je bij BI-marketing aan het juiste adres. Voor meer info, neem gerust contact met ons op. www.bi-marketing.be/contact
Lees meer

De kracht van inbound markteting.

01/07/2021

Ben je op zoek naar kwalitatieve leads die jouw sales doen groeien? Dan is inbound marketing het antwoord. Maar wat is inbound?. Mensen hebben ofwel een droom ofwel een probleem. Bij Inbound marketing richt je je pijlen vooral op mensen die al naar iets specifieks op zoek zijn. Je gaat hen verleiden door antwoord te bieden op hun behoeften, verlangens of door een oplossing voor te stellen voor hun problemen, en hen zo via jouw website overtuigen om klant te worden. Bij outbound daarentegen, ga je voor een push-strategie. Je gaat adverteren en jouw dienst of product zichtbaar maken voor iedereen. Hoe kan ik inbound marketing gebruiken om te groeien?Hoe trek ik mijn klanten aan en genereer ik meer leads?. 1. Ga in dialoog: Het traject of funnel dat een lead aflegt vanaf het moment dat ze beginnen te zoeken tot de aankoop, is heel belangrijk bij inbound marketing. Bied mogelijkheden, informeer en inspireer om het vertrouwen van je potentiële klanten voor je te winnen. Hiervoor is het belangrijk om het ideale profiel van je klanten goed in kaart te brengen en om te weten wat hun noden en behoeften zijn. Je bereikt hen enkel en alleen door de juiste info te geven op het juiste moment en op de juiste plaats. 2. Geef en krijg veel meer terug: Wanneer je online zoekers beter helpt en informeert dan je concurrenten, dan krijg je aandacht terug. Dit merk je meteen in je data. De content die je verspreidt, is als het ware het ‘gereedschap’ waarmee je je doelgroep bereikt. Via blogs, e-mails, demo’s, .... Zorg wel dat je je content optimaliseert voor zoekmachines zodat je sneller gevonden wordt. Deze content kan je verspreiden via je eigen website en delen op sociale media. 3.Data als belangrijk onderdeel van je marketingstrategie: Ga met je data gericht te werk, dan kan je ook resultaatgericht werken. Bv je wilt meer leads bekomen via jouw website. De dag van vandaag bestaan er verschillende CRM-pakketten en marketing automation tools waarmee je alle mogelijke informatie over je klanten kunt verzamelen en in kaart kunt brengen. Hierdoor krijg je inzichten over het effect van jouw marketingbudgetten en ken je de marge van je producten. Je kan dus de waarde van je marketingactiviteiten bijhouden en ook bepalen of ze effectief waren of niet. Een inbound marketing-plan is een stappenplan, waarbij doelgroep, content, sales en kwalificatie essentiële elementen zijn. Het bouwen van je plan kost wat tijd maar dit betaalt zich terug. Begin dus niet hals over kop met inbound marketing, maar benader het als de langetermijnstrategie. Pas dan wordt het echt effectief. Wil je aan de slag met inbound marketing? Wij helpen je met veel plezier met jouw nieuwe groeistrategieën. www.bi-markerting.be/contact
Lees meer

What’s in a name?!

09/06/2021

Een bedrijfsnaam bedenken is één van de grootste moeilijkheden voor starters of ondernemers die aan een rebranding werken. Het belang van een sterke bedrijfsnaam mag je immers niet onderschatten. Zowel offline als online moet de naam van jouw zaak klinken als een klok én duidelijk maken wat je doet. Een goed klinkende bedrijfsnaam betekent de helft van je succes. De naam moet voldoende duidelijkheid geven over het doel van je bedrijf of product. Hij moet origineel zijn en gemakkelijk te onthouden. Bovendien heb je een domeinnaam nodig en bij voorkeur zijn de bijhorende social media-accounts nog vrij. Probeer eens een antwoord te formuleren op volgende vragen: Wat is mijn business?. Welk product ga ik vervaardigen of verkopen?. Welke dienst ga ik leveren?. Wat is mijn doelpubliek?. Richt ik mij tot de lokale markt (buurt, stad, land) of internationaal?. Ga ik een aparte merknaam bedenken voor mijn product/dienst of werk ik gewoon onder mijn eigen naam?. . . Het antwoord op deze vragen vragen zet je meteen op het goede spoor bij de keuze van een naam. Een goede bedrijfsnaam roept de juiste verwachtingen op over de visie en kwaliteiten van de organisatie. Zowel emotioneel als rationeel. Bij het publiek, maar ook bij de eigen werknemers. Hij toont het karakter, inspireert en vormt de basis voor alle verdere communicatie. En dan nu de naam. Waar begin ik? Ga ik mijn naam of familienaam gebruiken?. Kies ik een algemene term die verband houdt met mijn product of dienst?. Misschien is een woordenketting wel een leuke oefening: link woorden aan elkaar. Verzin telkens een nieuw woord met de eindletter van het vorige woord.. Of laat ik mij inspireren door beelden? Welke beelden geven een wauw-gevoel? Speel met online omschrijvingen.. Link losse kernwoorden aan elkaar tot een nieuwe combinatie,Bv Bionalde Bionade? (biologische limonade), Wasbar, fietssnelweg. . . Denk eraan: het plaatje moet kloppen. De naam, de boodschap, het verhaal en uiteindelijk ook de visuele creatie. Heb je hulp nodig bij het zoeken naar dé perfecte naam voor jouw bedrijf? Wij helpen je graag om jouw merk tot leven te wekken. Wij creëren een branding waar uniformiteit en jouw verhaal centraal staan.
Lees meer

You never get a second chance to make a first impression.

26/05/2021

Als men spreekt over merken dan denkt iedereen meteen aan de grote multinationals zoals Coca-Cola, Apple, Nike. Maar wat geeft deze ondernemingen het aanzien dat ze hebben en hoe doen zij aan klantenbinding? Wat doen zij wat de kleine ondernemingen niet doen? In de vorige eeuw was een merk niet meer dan een logo, een slogan en een symbool. De dag van vandaag dienen wij veel verder te gaan dan dat. Branding is het gevoel en het beeld dat je het publiek geeft over jouw bedrijf. Het is dus van groot belang dat de identiteit van een bedrijf goed gedefinieerd wordt en dat de stem van het bedrijf ook geloofwaardig is. Alleen zo kunnen mensen zich hiermee identificeren. Grote bedrijven hebben dit heel goed in de hand. Het uitstralen van deze identiteit is voor hen als een tweede natuur. Van een reclamespot op radio/tv tot hun sociale media profiel of de mevrouw aan de receptie. Elk aspect binnen de onderneming ademt één en dezelfde visie, missie uit. Ze voldoen compleet aan het verhaal waar de klant zoveel waarde aan hecht. Maar ironisch genoeg zijn het net de kleine bedrijven die meer moeten profiteren van de kracht van branding dan hun gevestigde tegenhangers. Alleen zo kunnen ze concurrentieel blijven. Al hechten de meeste er zelf niet te veel belang aan en doen weinig meer aan branding dan fraaie visitekaartjes of een aantrekkelijk logo. Een sterk logo of een knappe website volstaat niet meer. Elk raakpunt van een merk moet gebouwd zijn om snel en doeltreffend te kunnen anticiperen in een dynamisch landschap. Alleen zo kan je jouw objectieven echt waarmaken Door even stil te staan bij volgende 5 tips geef je jezelf de kans om een loyaal klantenbestand op te bouwen. Bovendien kan je uit deze data ook marketingstrategieën creëren die afstemmen op bredere bedrijfsdoelstellingen. 1. Zorg dat je een duidelijke boodschap verkondigt. Je publiek leert na verloop van tijd niet alleen je bedrijf beter kennen maar ze zullen je ook meer gaan vertrouwen. Om die vertrouwensband te ontwikkelen, moet je echter hardop ‘schreeuwen’ waarom ze jouw merk moeten proberen. Hier begint het opbouwen van je merk: de ervaring van jouw eerste tevreden klanten die samen met jouw spreken over de goede kwaliteiten van jouw producten of diensten. De combinatie van bekwaamheid met een goede klantenservice en een accuraat social mediabeleid zorgt ervoor dat je de nodige basis legt. De onderliggende boodschap van alles wat je doet moet zijn dat het is om de ervaring van je klanten te verbeteren, en ze aan te sporen om terug te komen bij je organisatie. Zorg dat de geloofwaardigheid van je merk door de markt bevestigd wordt. 2. Zorg dat de geloofwaardigheid van je merk door de markt bevestigd wordt. Hoe kan jij je vrienden vertellen over die schoenen die zo ontzettend fijn zitten als je het merk niet eens meer kunt herinneren? Iedere organisatie heeft een stukje geloofwaardigheid nodig, want jouw potentieel publiek wordt het gezicht van jouw merk. Dit gezicht laat je zien doorheen heel het aankoopproces van je kanten om hun vertrouwen te winnen. Mensen kunnen zich op die manier identificeren met jouw merk. Het creëren van een eigen merkidentiteit is, zonder twijfel, een van de beste manieren om goed nieuws te verspreiden over je bedrijf. Daarnaast is het evident dat je marketing, logo ontwerpen, social media en reputatie met elkaar in lijn liggen. Alleen zo maak je de juiste indruk op jouw publiek. Als dat gebeurt, heb je meer kans om je publiek te overtuigen en kan je rekenen op meer omzet. 3. Bind de doelgroep emotioneel aan jouw product of dienst. Simpel gezegd speel je met branding iedere keer op het gevoel van je klanten als ze jouw bedrijf tegenkomen. Storytelling is hiervoor een van de beste manieren omdat het onbewust een brug maakt tussen het verhaal en je merk. Het menselijke aspect, de identiteit van jouw bedrijf, zal altijd relevant blijven om emotionele contacten te leggen met je publiek. 4. Motiveer de koper om jouw product te kopen. Bij het opbouwen van een merk, moet je je klanten een reden geven om jou te overwegen alvorens ze bij een ander gaan kijken. Wat zijn jouw USP’s? Onderzoek wijst dan ook uit dat mensen zich liever associëren met organisaties met een merk dat waardig is en een goede reputatie heeft, dan met organisaties die dat niet hebben. 5. Creëer loyaliteit bij je klanten. Branding stopt niet nadat de klant een aankoop heeft gedaan. Alles waar je bedrijf voor staat zou herkenbaar moeten zijn voor de buitenwereld. Na de aankoop van jouw product of dienst is het aan jou om je belofte aan de klant waar te maken: Was de kwaliteit van het product zo goed als je beloofde?. Heeft het product gedaan wat het zou moeten doen?. Hoe was de ervaring met de klantendienst?. . . Heb je graag hulp bij het creëren van een identiteit voor jouw bedrijf? Hoe werk je aan die rode draad? Hoe vertel je jouw verhaal het best? Neem dan zeker even contact op en ik help je met veel plezier verder om samen ‘the big picture’ in beeld te brengen.
Lees meer

De allereerste stapjes.

18/05/2021

Een product of dienst lanceren, hoe doe je dat eigenlijk? Met 5 eenvoudige tips wil ik je op weg helpen om jouw product/dienst succesvol te lanceren in de markt. Stap 1: Maak een planning.. Een succesvolle lancering van een product / dienst begint met een goede planning. Welke stappen moet je zetten om de deadline te halen? Stel een tijdlijn op waarin je elke actiepunt tot in detail gaat bekijken. Probeer een schatting te maken van hoeveel tijd je voor elk actiepunt nodig hebt. Je kan beter een beetje ruimer plannen dan te krap. Werken onder stress is voor niemand leuk. Bijvoorbeeld: De datum wanneer je uitnodiging naar de drukker moet. De dag dat je reclame begint te maken. . . . . . TIP: Maak de wereld nieuwsgierig naar jouw lancering. Creëer buzz!. Hoe doe je dat? In plaats van alle informatie in één keer de wereld in te sturen, start je bij voorkeur 6 à 8 weken van tevoren met de communicatie over je product of dienst. Stap 2: Zorg dat er over jou gesproken wordt. . Moedig je netwerk aan om je product / dienst te testen en erover te praten en te schrijven. Geef hun een proefpakket of een reden om positief over je bedrijf te zijn. Maak van hen jouw ambassadeurs / influencers. Een andere mogelijkheid is het geven van productpresentaties. Presenteer je product op een beurs en/of bij bedrijven die mogelijk geïnteresseerd zijn. Je kunt ook een actie organiseren, waarbij mensen het product dertig dagen lang kunnen uitproberen en hun geld terugkrijgen wanneer zij er niet tevreden over zijn. De persoonlijke review van iemand uit je doelgroep is betrouwbaarder, invloedrijker én goedkoper dan het plaatsen van een advertentie in een tijdschrift. Zorg er wel voor dat er een goede match is tussen het product dat je lanceert en de influencer. Als het overduidelijk is dat hij of zij normaal gesproken nooit voor je product zou kiezen, val je door de mand en wordt het niet opgepikt. Stap 3: Verstuur een persbericht.. Via een persbericht kan de lancering van je product / dienst gratis in de media komen. Hierdoor ga je makkelijker een breder publiek bereiken. Zorg er altijd voor dat dit bericht 'oprolbaar' is. Bovenaan het bericht zet je dus de belangrijkste informatie, verderop de details. Je weet immers nooit of de redactie de hele tekst zal lezen. Of misschien hebben ze niet voldoende ruimte om heel het artikel te publiceren. Let er ook op dat je bij het schrijven van het persbericht denkt aan het belang van het product voor de lezer. Alleen als het écht interessant is voor de lezers van het betreffende medium, bestaat de kans dat je bericht gepubliceerd wordt. TIP: Blijf communiceren.. Stop niet na het versturen van een persbericht, maar publiceer op je website of in je nieuwsbrief ook regelmatig over nieuwe opties, verbeteringen, details, verkooppunten etc. Of deel de verhalen van je gebruikers en vertel wat jouw product / dienst kan betekenen voor de doelgroep. Alleen zo zorg je ervoor dat je product en merk relevant blijft. Stap 4: Doe iets onverwachts.. Verras je doelgroep. Maak een grappige video, infographic of reclamestunt met jouw product in de hoofdrol. Zorg wel dat je verrassing past bij de doelgroep en propositie van het product. Stap 5: Betrek partners en leveranciers.. Zakenpartners zijn belangrijk. Partners die een belang hebben in jouw innovatie, zijn extra gemotiveerd en enthousiast om je te helpen bij de verkoop. Wees niet te verlegen en durf te vragen om hulp. Een leverancier of partner kan bijvoorbeeld op zijn site of sociale media schrijven dat hij heeft bijgedragen aan jouw product of dienst.
Lees meer

Social Media! Hoe begin ik er aan?

11/05/2021

Sinds corona is het mij opgevallen dat veel meer ondernemers het belang van digitale marketing hebben ingezien. Het internet was tijdens de Lock down het voornaamste medium om in contact te blijven met onze klanten. Het meest voor de hand liggend en de snelste oplossing was dan ook gebruik te maken van de verschillende sociale media. En opeens werd de consument overspoeld door advertenties op hun feed. Bij het zien van al deze advertenties stelde ik mij vaak volgende vragen: Was de advertentie die ik zonet te zien kreeg relevant?. Speelt het in op mijn behoeften?. Welke meerwaarde betekende deze advertentie voor mij?. Kortom, zonder het zelf te beseffen spendeerde ik heel veel tijd aan het analyseren van online advertenties en vooral de advertenties op sociale media. Als ondernemer is het belangrijk om jouw USP’s kenbaar te maken maar zorg ervoor dat je potentiële klanten niet wegduwt door hen te overspoelen. Met de volgende tips wil ik je helpen met een degelijke online marketingstrategie. Hoe je eraan begint en waar je best even stilstaat alvorens je actie onderneemt. 1 Wat is mijn doel? Als eerste bepaal je jouw strategie. Wat wil je bereiken? Naambekendheid?. Meer leads?. Meer bezoekers op mijn website?. Een meerverkoop van mijn product/ dienst?. . . 2 Wie zijn mijn klanten? Hoe oud zijn ze?. Wat is er belangrijk in hun leven?. Waar liggen ze wakker van?. Hoe kan ik ze bereiken? Via welke kanalen?. . . 3 Waar? Aan de hand van bovenstaande vragen kan je jouw medium bepalen. Het is belangrijk om te weten op welk sociaal medium je doelgroep aanwezig is. Zie hier een kort overzicht van de meest gebruikte: Facebook. . . Is de dag van vandaag nog steeds hét populairste medium en vertegenwoordigt de grootste groep mensen die online actief zijn. Alle leeftijdscategorieën van de meest uiteenlopende doelgroepen zijn vertegenwoordigd op Facebook. Je kunt Facebook dus inzetten voor diverse doelstellingen. Je hebt veel mogelijkheden om je specifieke doelgroep te bereiken en het is een goedkoop medium om te adverteren. Instagram. . . Instagram neemt toe aan populariteit. Het laatste jaar kende het een enorme groei. Typisch voor dit kanaal is dat het een sterk visueel karakter heeft. Foto’s en video’s worden op Instagram gedeeld om impressies op te wekken. Bedrijven creëren met Instagram een digitaal visitekaartje. Ze kunnen hun expertise en/ of producten letterlijk in beeld te brengen. Tip: de eerste impressie van je Instafeed is heel belangrijk, dus besteed er voldoende tijd en aandacht aan. LinkedIn. . . LinkedIn neemt de zakelijke kant voor zijn rekening. Zit je in een B2B sector, dan is LinkedIn hét geschikte platform om te tonen waar jouw bedrijf voor staat. LinkedIn is gekend voor haar netwerkopbouwend karakter. De perfecte plaats dus om nieuwe klanten te bereiken of om nieuwe kandidaten naar een open vacature te trekken. Om succes te hebben op LinkedIn dien je volgende aspecten in je achterhoofd te houden: Optimaliseer je bedrijfspagina.. Deel je kennis.. Maak gebruik van groepen en community ’s om je doelgroep te bereiken.. Target je klanten via LinkedIn-advertenties.. . . 4 Wat ga ik zeggen? Denk eraan om je bedrijfsprofiel correct, duidelijk en aantrekkelijk te presenteren. Vul alle info in, blijf actief aanwezig en update je profiel regelmatig. Zorg dat er voldoende afwisseling is in de content die brengt en probeer in je hoofd een zo helder mogelijk beeld te vormen van je doelgroep in een situatie waarin ze jouw dienst of product gebruiken. Geef een antwoord op hun vragen en reik oplossingen aan. Zorg dat de content die je aanbiedt een meerwaarde is. 5 Plan jouw social marketingstrategie. De beste manier om consequent te posten is het opstellen van een content kalender. Reserveer een ‘heilig’ moment in je agenda. Dit doe je best één keer per maand of om de twee weken. Zorg dat je op voorhand voldoende beeldmateriaal en inspirerende bronnen hebt verzameld om je content te creëren. Zorg dat je voldoende variatie hebt in het type van post die wilt brengen. Heb je hulp nodig bij het bepalen van jouw sociale mediastrategie of weet je niet goed hoe je aan een content kalender begint? Aarzel dan zeker niet om mij even te contacteren.
Lees meer

Haal meer uit je commerciële teksten.

04/05/2021

Een goede commerciële tekst schrijven is soms lastig. Je moet een e-mail of artikel schrijven, maar het lukt niet. De meest voorkomende fout is dat men teksten bewust algemeen houdt om zoveel mogelijk mensen aan te spreken. Hierdoor staat er eigenlijk niets concreets in, niets tastbaars of waar de lezer zich een voorstelling bij kan maken. Zorg dat je de lezer raakt, wek interesse op. Een verrassende gedetailleerde insteek zorgt ervoor dat je tekst meteen opvalt. 1. Wie is jouw lezer?. Is jouw tekst nu bedoeld voor een webpagina, een e-mail of een brochure, het is steeds belangrijk om in je achterhoofd te houden wie je lezer is. Wie is jouw doelgroep? De kans dat je boodschap aankomt is groter als je schrijft op maat van de lezer. Schep in je hoofd een zo helder mogelijk beeld van je klanten in een situatie waarin ze jouw product of dienst gebruiken. 2. Schrijf steeds in dezelfde vorm.. Schrijf actieve zinnen. Actieve zinnen lezen vlotter en klinken, vanzelfsprekend ook actiever. Bijvoorbeeld: Hoe schrijf je een goede tekst? en niet Hoe wordt een goede tekst geschreven. Maak een keuze tussen je of u en wees consequent: bij je hoort jouw en bij u hoort uw. Schrijf dus geen zin als 'Je komt toch ook naar uw feestje'. Gebruik dezelfde persoonsvorm doorheen heel je tekst. Spreek jouw lezer ook persoonlijk aan. Een tekst wordt steeds door één persoon gelezen, ook al is hij bedoeld voor een grote groep. Door je te richten tot die ene persoon schep je een band met de lezer en wordt de afstand tussen jou en de lezer kleiner. Hierdoor vergroot je de kans om over te gaan tot de actie die jij van de lezer verwacht. 3. Vergeet de details niet.. Zoek in het beeld dat je je voor de geest haalt naar concrete details: dingen die je klanten zien, horen, voelen. Bijvoeglijke naamwoorden helpen je hierbij, ze scheppen sfeer en maken het geheel aantrekkelijker. Let wel dat je geen lang gerekte zinnen gaat schrijven door zinsdelen te maken van die bijvoeglijke naamwoorden. Gebruik geen clichématige bijvoeglijke naamwoorden. Ze voegen weinig toe aan het beeld dat je wilt scheppen. Voorbeelden van clichés: Een frisse duik Een welverdiende vakantie Proactieve werknemers Dynamische werkomgeving Hoe dan wel? Het was een rustgevende vakantie. Dit spannend boek is een echte aanrader. Het eten was perfect gekruid. 4. Maak gebruik van ‘nudges’ (letterlijk vertaald ‘duwtjes’). Een ‘nudge’ is de call-to-action in een tekst. Het is een indirecte techniek om mensen aan te zetten tot actie door hun gedachtegang te beïnvloeden met specifieke informatie. Meestal is dat een zinnetje waarmee je een bepaald gevoel oproept, een onbewuste reactie uitlokt, of waarmee je lezers aanmoedigt om zelf een conclusie te trekken. Voorbeeld van zinnen: Samen het verschil maken. Doe je mee? Klaar om jouw volgende droomvakantie te vinden? 5. Lees je tekst na.. Stel je even voor…. Je hebt net een nieuwsbrief, folder of blog de wereld ingestuurd. Je hebt er echt hard aan gewerkt en de tekst wel 10 keer opnieuw gelezen. En toch krijg je de opmerking dat er nog fouten in de tekst staan. Deze tips helpen om sneller fouten te ontdekken: Druk de tekst af of lees het op een ander toestel.. Lees het luidop.. Lees omgekeerd.Neen, je hoeft niet op jouw hoofd gaan staan. Begin met de laatste zin en lees zo terug naar het begin van de tekst. Je focus ligt dan niet op de samenhang van de tekst maar wel op de spelling. Zo lees je echt elke zin apart.. Laat de tekst een nacht rusten.. Laat je tekst door iemand anders nalezen.. . .
Lees meer

23 startende ondernemers organiseren pop-up winkel en kinderwandeling in Hasselt

03/03/2021

Van maandag 8 maart tot en met zondag 14 maart kun je in hartje Hasselt terecht bij ‘Startersbazaar’, een initiatief van 23 startende Limburgse ondernemers. Breng een bezoek aan de pop-up concept store en zoek naar kaboutertjes tijdens de kinderwandeling. Samen sterker Een eigen zaak starten in deze tijden is allesbehalve evident. “We willen niet bij de pakken blijven zitten en maken er samen het beste van, want samen zijn we veerkrachtig en sterker”, luidt het bij de beginnende ondernemers. “Velen van ons droomden al lang van een onderneming. Je kan wachten tot alles weer normaal verloopt of er nu op een creatieve manier voor gaan.” Concept store In totaal slaan 23 starters een week lang de handen in elkaar tijdens ‘Startersbazaar’. Je kan onder meer binnenspringen in hun pop-up concept store in de Maastrichterstraat nr 34. Spulletjes voor katten, borduurwerk, keramiek, accessoires, krukjes, koekjes, fotografie, vazen, plantenhangers, creatieve DIY-pakketten, wenskaarten… Je shopt er allerlei handgemaakt moois en lekkers! Je komt er ook meer te weten over de ondernemer achter elke onderneming. Kabouterwandeling Ook is er een kabouterwandeling met speelse opdrachtjes in de Hasselste binnenstad uitgestippeld. Kinderen trekken samen met hun ouders op pad om de kabouters te helpen, want zij zijn de ingrediënten van hun lievelingsrecept kwijt. Dompel je onder in de magische wereld van kabouters en versierde bomen. Speur naar de verloren ingrediënten en maak de kabouters gelukkig! Praktisch Van 8 maart tot en met 14 maart 2021 Concept store Hoe laat? Telkens van 10u tot 18u. Waar? The Box, Maastrichterstraat 34, 3500 Hasselt. Kinderwandeling Prijs? 15€ per groepje (max. 4 volwassenen en 5 kinderen) – incl.: knapzak met allerlei attributen, speurboekje, plannetje, kabouter die je de weg wijst en een lekker knabbeltje.. Inschrijven? Reserveer een tijdsslot: https://www.eventbrite.be/e/de-zoektocht-naar-het-verloren-kabouterrecept-tickets-142683605505?fbclid=IwAR3oRxZ2ladERuaImDyR9l1O0dd6WoWXM_GChITzsR5rNCztWREnQQ15OEY. Duur? Ongeveer 1 uur.. Startplaats? The Box, Maastrichterstraat 34, 3500 Hasselt. Contacteer ons Meer info nodig? Een foto of sprekend beeld? Website: http://bit.ly/3knir0k. Contacteer Sabrina Cavaliere, BI-marketing op het nummer 0499/48 44 24. Het is de achtste editie van ‘Startersbazaar’, een initiatief van de startende ondernemers bij Starterslabo Limburg. Starterslabo is een activiteitencoöperatie die mensen begeleidt om hun ondernemersdroom te realiseren en daarin ondersteuning zoeken met coaching en training.
Lees meer