Haal meer uit je commerciële teksten.

04/05/2021

Een goede commerciële tekst schrijven is soms lastig.

Je moet een e-mail of artikel schrijven, maar het lukt niet.

De meest voorkomende fout is dat men teksten bewust algemeen houdt om zoveel mogelijk mensen aan te spreken. Hierdoor staat er eigenlijk niets concreets in, niets tastbaars of waar de lezer zich een voorstelling bij kan maken.

Zorg dat je de lezer raakt, wek interesse op. Een verrassende gedetailleerde insteek zorgt ervoor dat je tekst meteen opvalt.

 

 1. Wie is jouw lezer?

Is jouw tekst nu bedoeld voor een webpagina, een e-mail of een brochure, het is steeds belangrijk om in je achterhoofd te houden wie je lezer is. Wie is jouw doelgroep?

De kans dat je boodschap aankomt is groter als je schrijft op maat van de lezer. Schep in je hoofd een zo helder mogelijk beeld van je klanten in een situatie waarin ze jouw product of dienst gebruiken.

 

 2. Schrijf steeds in dezelfde vorm.

Schrijf actieve zinnen. Actieve zinnen lezen vlotter en klinken, vanzelfsprekend ook actiever.

Bijvoorbeeld: Hoe schrijf je een goede tekst? en niet Hoe wordt een goede tekst geschreven.

Maak een keuze tussen je of u  en wees consequent: bij je hoort jouw en bij u hoort uw.  Schrijf dus geen zin als 'Je komt toch ook naar uw feestje'. Gebruik dezelfde persoonsvorm doorheen heel je tekst. Spreek jouw lezer ook persoonlijk aan. Een tekst wordt steeds door één persoon gelezen, ook al is hij bedoeld voor een grote groep. Door je te richten tot die ene persoon schep je een band met de lezer en wordt de afstand tussen jou en de lezer kleiner. Hierdoor vergroot je de kans om over te gaan tot de actie die jij van de lezer verwacht.

 

 3. Vergeet de details niet.

 

Zoek in het beeld dat je je voor de geest haalt naar concrete details: dingen die je klanten zien, horen, voelen. Bijvoeglijke naamwoorden helpen je hierbij, ze scheppen sfeer en maken het geheel aantrekkelijker. Let wel dat je geen lang gerekte zinnen gaat schrijven door zinsdelen te maken van die bijvoeglijke naamwoorden.

Gebruik geen clichématige bijvoeglijke naamwoorden. Ze voegen weinig toe aan het beeld dat je wilt scheppen. 

 

Voorbeelden van clichés:

 

Een frisse duik

Een welverdiende vakantie

Proactieve werknemers

Dynamische werkomgeving

 

Hoe dan wel?

 

Het was een rustgevende vakantie.

Dit spannend boek is een echte aanrader.

Het eten was perfect gekruid. 

 4. Maak gebruik van ‘nudges’ (letterlijk vertaald ‘duwtjes’)

Een ‘nudge’ is de call-to-action in een tekst. Het is een indirecte techniek om mensen aan te zetten tot actie door hun gedachtegang te beïnvloeden met specifieke informatie. Meestal is dat een zinnetje waarmee je een bepaald gevoel oproept, een onbewuste reactie uitlokt, of waarmee je lezers aanmoedigt om zelf een conclusie te trekken.

 

Voorbeeld van zinnen:

Samen het verschil maken. Doe je mee?

Klaar om jouw volgende droomvakantie te vinden? 

 5. Lees je tekst na.

Stel je even voor…. Je hebt net een nieuwsbrief, folder of blog de wereld ingestuurd.

Je hebt er echt hard aan gewerkt en de tekst wel 10 keer opnieuw gelezen. En toch krijg je de opmerking dat er nog fouten in de tekst staan.

Deze tips helpen om sneller fouten te ontdekken:

      • Druk de tekst af of lees het op een ander toestel.
      • Lees het luidop.
      • Lees omgekeerd.
        Neen, je hoeft niet op jouw hoofd gaan staan.
        Begin met de laatste zin en lees zo terug naar het begin van de tekst. Je focus ligt dan niet op de samenhang van de tekst maar wel op de spelling.
        Zo lees je echt elke zin apart.
      • Laat de tekst een nacht rusten.
      • Laat je tekst door iemand anders nalezen.