Social Media! Hoe begin ik er aan?

11/05/2021

Sinds corona is het mij opgevallen dat veel meer ondernemers het belang van digitale marketing hebben ingezien. Het internet was tijdens de Lock down het voornaamste medium om in contact te blijven met onze klanten. Het meest voor de hand liggend en de snelste oplossing was dan ook gebruik te maken van de verschillende sociale media.

En opeens werd de consument overspoeld door advertenties op hun feed.

 

Bij het zien van al deze advertenties stelde ik mij vaak volgende vragen:

  1. Was de advertentie die ik zonet te zien kreeg relevant?
  2. Speelt het in op mijn behoeften?
  3. Welke meerwaarde betekende deze advertentie voor mij?

Kortom, zonder het zelf te beseffen spendeerde ik heel veel tijd aan het analyseren van online advertenties en vooral de advertenties op sociale media.

 

Als ondernemer is het belangrijk om jouw USP’s kenbaar te maken maar zorg ervoor dat je potentiële klanten niet wegduwt door hen te overspoelen.

Met de volgende tips wil ik je helpen met een degelijke online marketingstrategie. Hoe je eraan begint en waar je best even stilstaat alvorens je actie onderneemt.

 

1 Wat is mijn doel?

 

Als eerste bepaal je jouw strategie. Wat wil je bereiken?

      • Naambekendheid?
      • Meer leads?
      • Meer bezoekers op mijn website?
      • Een meerverkoop van mijn product/ dienst?

 

2 Wie zijn mijn klanten?

 

      • Hoe oud zijn ze?
      • Wat is er belangrijk in hun leven?
      • Waar liggen ze wakker van?
      • Hoe kan ik ze bereiken? Via welke kanalen?

 

3 Waar?

 

Aan de hand van bovenstaande vragen kan je jouw medium bepalen.

Het is belangrijk om te weten op welk sociaal medium je doelgroep aanwezig is.

Zie hier een kort overzicht van de meest gebruikte:

 

      • Facebook

Is de dag van vandaag nog steeds hét populairste medium en vertegenwoordigt de grootste groep mensen die online actief zijn. Alle leeftijdscategorieën van de meest uiteenlopende doelgroepen zijn vertegenwoordigd op Facebook.

Je kunt Facebook dus inzetten voor diverse doelstellingen. Je hebt veel mogelijkheden om je specifieke doelgroep te bereiken en het is een goedkoop medium om te adverteren.

 

      • Instagram

Instagram neemt toe aan populariteit. Het laatste jaar kende het een enorme groei.

Typisch voor dit kanaal is dat het een sterk visueel karakter heeft. Foto’s en video’s worden op Instagram gedeeld om impressies op te wekken. Bedrijven creëren met Instagram een digitaal visitekaartje. Ze kunnen hun expertise en/ of producten letterlijk in beeld te brengen.

Tip: de eerste impressie van je Instafeed is heel belangrijk, dus besteed er voldoende tijd en aandacht aan.

 

      • LinkedIn

 

LinkedIn neemt de zakelijke kant voor zijn rekening. Zit je in een B2B sector, dan is LinkedIn hét geschikte platform om te tonen waar jouw bedrijf voor staat. LinkedIn is gekend voor haar netwerkopbouwend karakter. De perfecte plaats dus om nieuwe klanten te bereiken of om nieuwe kandidaten naar een open vacature te trekken.

Om succes te hebben op LinkedIn dien je volgende aspecten in je achterhoofd te houden:

      • Optimaliseer je bedrijfspagina.
      • Deel je kennis.
      • Maak gebruik van groepen en community ’s om je doelgroep te bereiken.
      • Target je klanten via LinkedIn-advertenties.

 

4 Wat ga ik zeggen?

 

Denk eraan om je bedrijfsprofiel correct, duidelijk en aantrekkelijk te presenteren.

Vul alle info in, blijf actief aanwezig en update je profiel regelmatig.

Zorg dat er voldoende afwisseling is in de content die brengt en probeer in je hoofd een zo helder mogelijk beeld te vormen van je doelgroep in een situatie waarin ze jouw dienst of product gebruiken. Geef een antwoord op hun vragen en reik oplossingen aan. Zorg dat de content die je aanbiedt een meerwaarde is.

 

5 Plan jouw social marketingstrategie.

 

De beste manier om consequent te posten is het opstellen van een content kalender.

Reserveer een ‘heilig’ moment in je agenda. Dit doe je best één keer per maand of om de twee weken. Zorg dat je op voorhand voldoende beeldmateriaal en inspirerende bronnen hebt verzameld om je content te creëren. Zorg dat je voldoende variatie hebt in het type van post die wilt brengen.

 

Heb je hulp nodig bij het bepalen van jouw sociale mediastrategie of weet je niet goed hoe je aan een content kalender begint? Aarzel dan zeker niet om mij even te contacteren.