What’s in a name?!

09/06/2021

Een bedrijfsnaam bedenken is één van de grootste moeilijkheden voor starters of ondernemers die aan een rebranding werken. Het belang van een sterke bedrijfsnaam mag je immers niet onderschatten. Zowel offline als online moet de naam van jouw zaak klinken als een klok én duidelijk maken wat je doet.

Een goed klinkende bedrijfsnaam betekent de helft van je succes.

De naam moet voldoende duidelijkheid geven over het doel van je bedrijf of product. Hij moet origineel zijn en gemakkelijk te onthouden.

Bovendien heb je een domeinnaam nodig en bij voorkeur zijn de bijhorende social media-accounts nog vrij.

 

Probeer eens een antwoord te formuleren op volgende vragen:

 

      • Wat is mijn business?
      • Welk product ga ik vervaardigen of verkopen?
      • Welke dienst ga ik leveren?
      • Wat is mijn doelpubliek?
      • Richt ik mij tot de lokale markt (buurt, stad, land) of internationaal?
      • Ga ik een aparte merknaam bedenken voor mijn product/dienst of werk ik gewoon onder mijn eigen naam?

Het antwoord op deze vragen vragen zet je meteen op het goede spoor bij de keuze van een naam.

 

Een goede bedrijfsnaam roept de juiste verwachtingen op over de visie en kwaliteiten van de organisatie. Zowel emotioneel als rationeel. Bij het publiek, maar ook bij de eigen werknemers. Hij toont het karakter, inspireert en vormt de basis voor alle verdere communicatie.

 

En dan nu de naam. Waar begin ik?

 

      1. Ga ik mijn naam of familienaam gebruiken?
      2. Kies ik een algemene term die verband houdt met mijn product of dienst?
      3. Misschien is een woordenketting wel een leuke oefening: link woorden aan elkaar. Verzin telkens een nieuw woord met de eindletter van het vorige woord.
      4. Of laat ik mij inspireren door beelden? Welke beelden geven een wauw-gevoel? Speel met online omschrijvingen.
      5. Link losse kernwoorden aan elkaar tot een nieuwe combinatie,
        Bv Bionalde Bionade? (biologische limonade), Wasbar, fietssnelweg

Denk eraan: het plaatje moet kloppen. De naam, de boodschap, het verhaal en uiteindelijk ook de visuele creatie.

 

Heb je hulp nodig bij het zoeken naar dé perfecte naam voor jouw bedrijf?
Wij helpen je graag om jouw merk tot leven te wekken. Wij creëren een branding waar uniformiteit en jouw verhaal centraal staan.