You never get a second chance to make a first impression.

26/05/2021

Als men spreekt over merken dan denkt iedereen meteen aan de grote multinationals zoals

Coca-Cola, Apple, Nike. Maar wat geeft deze ondernemingen het aanzien dat ze hebben en hoe doen zij aan klantenbinding? Wat doen zij wat de kleine ondernemingen niet doen?

In de vorige eeuw was een merk niet meer dan een logo, een slogan en een symbool.

De dag van vandaag dienen wij veel verder te gaan dan dat.

 

Branding is het gevoel en het beeld dat je het publiek geeft over jouw bedrijf.

Het is dus van groot belang dat de identiteit van een bedrijf goed gedefinieerd wordt en dat de stem van het bedrijf ook geloofwaardig is. Alleen zo kunnen mensen zich hiermee identificeren.

 

Grote bedrijven hebben dit heel goed in de hand. Het uitstralen van deze identiteit is voor hen als een tweede natuur. Volgende regel naar hier verplaatsen?

Van een reclamespot op radio/tv tot hun sociale media profiel of de mevrouw aan de receptie. Elk aspect binnen de onderneming ademt één en dezelfde visie, missie uit.

Ze voldoen compleet aan het verhaal waar de klant zoveel waarde aan hecht.

 

Maar ironisch genoeg zijn het net de kleine bedrijven die meer moeten profiteren van branding dan hun gevestigde tegenhangers. Alleen zo kunnen ze concurrentieel blijven.

Al hechten de meeste er zelf niet te veel belang aan en doen weinig meer aan branding dan fraaie visitekaartjes of een aantrekkelijk logo.

Een sterk logo of een knappe website volstaat niet meer. Elk raakpunt van een merk moet gebouwd zijn om snel en doeltreffend te kunnen anticiperen in een dynamisch landschap. Alleen zo kan je jouw objectieven echt waarmaken

Door even stil te staan bij volgende 5 tips geef je jezelf de kans om een loyaal klantenbestand op te bouwen. Bovendien kan je uit deze data ook marketingstrategieën creëren die afstemmen op bredere bedrijfsdoelstellingen.

1. Zorg dat je een duidelijke boodschap verkondigt.

Je publiek leert na verloop van tijd niet alleen je bedrijf beter kennen maar ze zullen je ook meer gaan vertrouwen. Om die vertrouwensband te ontwikkelen, moet je echter hardop ‘schreeuwen’ waarom ze jouw merk moeten proberen. Hier begint het opbouwen van je merk:

 de ervaring van jouw eerste tevreden klanten die samen met jouw spreken over de goede kwaliteiten van jouw producten of diensten.

De combinatie van bekwaamheid met een goede klantenservice en een accuraat social mediabeleid zorgt ervoor dat je de nodige basis legt.

De onderliggende boodschap van alles wat je doet moet zijn dat het is om de ervaring van je klanten te verbeteren, en ze aan te sporen om terug te komen bij je organisatie.

 Zorg dat de geloofwaardigheid van je merk door de markt bevestigd wordt.

2. Zorg dat de geloofwaardigheid van je merk door de markt bevestigd wordt.

Hoe kan jij je vrienden vertellen over die schoenen die zo ontzettend fijn zitten als je het merk niet eens meer kunt herinneren? Iedere organisatie heeft een stukje geloofwaardigheid nodig, want jouw potentieel publiek wordt het gezicht van jouw merk. Dit gezicht laat je zien doorheen heel het aankoopproces van je kanten om hun vertrouwen te winnen. Mensen kunnen zich op die manier identificeren met jouw merk.

Het creëren van een eigen merkidentiteit is, zonder twijfel, een van de beste manieren om goed nieuws te verspreiden over je bedrijf. Daarnaast is het evident dat je marketing, logo ontwerpen, social media en reputatie met elkaar in lijn liggen. Alleen zo maak je de juiste indruk op jouw publiek.

Als dat gebeurt, heb je meer kans om je publiek te overtuigen en kan je rekenen op meer omzet.

 

3. Bind de doelgroep emotioneel aan jouw product of dienst.

 

Simpel gezegd speel je met branding iedere keer op het gevoel van je klanten als ze jouw bedrijf tegenkomen. Storytelling is hiervoor een van de beste manieren omdat het onbewust een brug maakt tussen het verhaal en je merk.

Het menselijke aspect, de identiteit van jouw bedrijf, zal altijd relevant blijven om emotionele contacten te leggen met je publiek.

 

4. Motiveer de koper om jouw product te kopen.

 

Bij het opbouwen van een merk, moet je je klanten een reden geven om jou te overwegen alvorens ze bij een ander gaan kijken. Wat zijn jouw USP’s?

Onderzoek wijst dan ook uit dat mensen zich liever associëren met organisaties met een merk dat waardig is en een goede reputatie heeft, dan met organisaties die dat niet hebben.

5. Creëer loyaliteit bij je klanten.

 

Branding stopt niet nadat de klant een aankoop heeft gedaan.

Alles waar je bedrijf voor staat zou herkenbaar moeten zijn voor de buitenwereld.

Na de aankoop van jouw product of dienst is het aan jou om je belofte aan de klant waar te maken:

 

      • Was de kwaliteit van het product zo goed als je beloofde?
      • Heeft het product gedaan wat het zou moeten doen?
      • Hoe was de ervaring met de klantendienst?

 

Heb je graag hulp bij het creëren van een identiteit voor jouw bedrijf?

Hoe werk je aan die rode draad?  Hoe vertel je jouw verhaal het best?

Neem dan zeker even contact op en ik help je met veel plezier verder om samen ‘the big picture’ in beeld te brengen.